De invloed van stress verminderen op ons immuunsysteem, kan dat?

Immuunsysteem en stress.

Bescherming tegen infecties en virussen.
We herkennen het allemaal. Op het moment dat wij stress ervaren gaan we door en als het dan vakantie is dan worden we ziek. Je zou bijna denken dat doorwerken beter voor je is. Helaas voor de baas, dat is niet waar. Als stress langer duurt, dan kun je er echt ziek van worden.

Eindelijk vakantie…
Je werkt naar je vakantie toe en de to-do-lijst wordt alleen maar langer. De kinderen zijn ook echt toe aan vakantie en stuiteren door het huis. De koffers inpakken en op je werk moet je nu echt afronden. Zeker dit jaar is het al maanden hectisch en hebben we er een stress verhogende factor bij:Angst! Het maakt het allemaal niet beter. Je houdt alle berichten in de gaten want ja, veiligheid voor alles.

Pfff, wij zijn er!
Yes, je hebt het gehaald en bent, na veel gedoe, op de vakantiestemming aangekomen en dan komt het. Je voelt je niet echt top, begint te snotteren en te hoesten. Ojee, niet nu en niet dit jaar. Je durft niet te niezen en te hoesten want wat zullen ZE wel niet denken?
Je vraagt je af hoe het komt, je neemt toch rust en je doet leuke dingen? Tja, ziek zijn nu is de tol die je betaalt voor alle stress van de afgelopen periode.
Je hebt je immuunsysteem ondermijnt en nu probeert deze weer in balans te komen.

Hoe dan?
Ongeacht wat de oorzaak is van de stress, je triggert het o zo bekende vecht -en vluchtmechanisme. Dat systeem beschermt al heel lang en nu nog steeds gaan de alarmbellen af en ontstaat er een hormonale kettingreactie in je lichaam. Voor nu ga ik daar niet verder op in.

Het negatieve effect van stress op je immuunsysteem.
Als je voldoende tijd hebt om te herstellen na de stress, zal er niet zoveel aan de hand zijn. Als je dat niet doet dan wordt je immuunsysteem kwetsbaar. De aandacht ligt immers op overleven en niet op leven. Het gevolg is dat je lichaam minder goed beschermd wordt tegen allerlei ziekteverwekkers en dat werkt dan juist negatief uit.
Zo kan chronische stress onder andere, door de overproductie van cortisol, ten grondslag liggen aan diverse ziekten. Of het kan er juist voor zorgen dat je uiteindelijk te weinig cortisol aanmaakt met als gevolg dat je afweersysteem overactief wordt en als het ware van een mug een olifant maakt. Het ziet dan het eigen lichaamsweefsel als bedreiging wat allergieën kan veroorzaken, maar ook auto-immuunaandoeningen.

Wat kunnen wij daar zelf aan doen?
Om je immuunsysteem goed te laten functioneren zorg dan dat je met regelmaat een herstelmoment neemt en wees vooral lief voor jezelf. Jouw gedachten hebben zeker invloed op jouw hele systeem.
Eet gezond en lekker, zorg voor genoeg rust, beweeg dagelijks, maak een heerlijke wandeling in de natuur en adem dan ook bewust en kijk om je heen en geniet van al het moois. Denk positief, leef in het nu en lach!
Laat de angst die veroorzaakt wordt door deze pandemie en alle werkstress vooral thuis en geniet tijdens de vakantie en maak jezelf sterk!

Fijne vakantie!

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email