Hoe wandelen je ook nog eens slim kan maken..

Hoe wandelen je ook nog eens slim kan maken…

Dat wandelen goed is voor je gezondheid hoef ik niet meer te zeggen. Daar zijn al onderzoeken naar gedaan en artikelen over geschreven. Hoe fijn dat lekker een blokje om, zelfs even winkelen en natuurlijk wandelen in de natuur zoveel goeds voor je kan doen.
Maar er is meer dan alleen maar dit. In je lichaam gebeurt veel meer door te wandelen en te genieten. Er gebeurt van alles met je voeten en … ja echt met je brein!

Wat gebeurt er bij je voeten?
Onder je voeten zitten allemaal reflexzones die in contact staat met de organen en alle delen van je lichaam. Het kan zijn dat je pijnlijke plekken hebt onder je voeten. Het is dan leuk om te kijken welk orgaan of deel van je lichaam in contact staat met die plek. Stimuleer je die plek dan stimuleer je dat specifieke deel van je lichaam. Door te lopen en daardoor de beweging van je voeten, worden diverse reflexzones gestimuleerd.

Maar wat doet mijn brein dan?
Je hebt een linkerhersenhelft en een rechterhersenhelft en die zijn met elkaar verbonden. Als baby ben je al begonnen de verbinding tussen deze hersenhelften te versterken. Denk aan de kruipbeweging die heel belangrijk is voor de ontwikkeling van een kind en de ontwikkeling van het brein.
Zo heb ik vaak oefeningen met cliënten gedaan vanuit de Brain Gym, bijvoorbeeld de kruisloop. Door deze oefening wordt de prikkeloverdracht tussen de zintuigen en het brein bevorderd. Hierdoor verbeteren onder andere de aandacht, concentratie, oog-hand coördinatie en motivatie.

Kruisloop
Een van de makkelijkste manieren om je hersenverbinding te versterken, is door te lopen. De links-rechts beweging van je benen en armen versterkt je hersenverbinding.
Breng een hand of elleboog naar de tegenoverliggende knie en weer terug. Daarna met de andere hand en knie. Doe dit een tijdje op muziek, bewegend in de ruimte. Probeer het ook eens aan de achterkant.

Heeft de rechterhersenhelft of de linkerhersenhelft de leiding?
Ben je iemand die vooral veel denkt, analyseert en zeer gefocust op het behalen van gestelde doelen dan is je linkerhersenhelft overheersend. Het kan zijn dat je te veel in het denken zit en daardoor wat strikt bent.
Werk je vooral vanuit het rechterdeel van de hersenen dan denk je veel in beelden en ben je minder sterk in structuur en ordenen.  Wel ben je heel vindingrijk en creatief.
Kijk naar het plaatje en zo kom je erachter welke hersenhelft de leiding heeft bij jou. Rechts het aapje, links de tijger….

Water drinken
Onderzoek heeft aangetoond hoe belangrijk het is om genoeg (veel!) water te drinken. Water kan –in tegenstelling tot andere dranken- direct opgenomen worden door het lichaam. Dat kost geen extra energie en is goed voor het gehele systeem. Het bevordert gezonde chemische processen in het lichaam, maar zorgt ook voor een goede geleiding van de zenuwimpulsen via het zenuwstelsel. Dat is nodig voor optimale samenwerking tussen beide hersenhelften en coördinatie met het lichaam (ogen en oren, handen en voeten).
Hoeveel water moet je nu eigenlijk drinken per dag?
Daar is zelfs een formule voor gemaakt: Om te weten hoeveel glazen water je per dag moet drinken, verdubbel je gewicht en deel dat door 24.
Oftewel … (gewicht x 2) : 24 = … (aantal) glazen water per dag.

Wandelen
Dus om af te sluiten zoals ik ben begonnen: Wandelen, het liefst in de natuur, is simpelweg goed voor je. Dat je door de beweging van het wandelen het brein stimuleert is iets wat nu ook duidelijk is.
Wandel bewust, geniet van al het moois om je heen, daardoor versterk je de samenwerking en versterk je jezelf!

Veel wandelplezier!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email