Water drinken is belangrijk, maar waarom eigenlijk?

Water drinken is belangrijk, maar waarom eigenlijk?

Zuurstof en zonlicht zijn belangrijk, maar niet genoeg voor de mensen om van te leven. Wat voeding betreft kunnen mensen meer dan drie weken zonder vast voedsel, maar water is een ander verhaal. Water is onmisbaar als brandstof voor je lichaam.

Zo’n 60 tot 65 procent van het lichaam van de volwassen mens bestaat uit water, dat nodig is om cellen te laten functioneren. Water heeft ook een functie als smeerolie voor onze gewrichten, het reguleert de lichaamstemperatuur via zweet en ademhaling, en zorgt voor de verwerking van afvalstoffen.
Het meeste vocht krijgen we binnen via drinken.
Ons lichaam heeft per dag gemiddeld 30ml water per kilogram lichaamsgewicht nodig. Een volwassene heeft gemiddeld 1,5 tot 2 liter per dag aan vocht nodig in de vorm van dranken.

Met behulp van water regelen we onze lichaamstemperatuur en versterken we ons afweersysteem. Kortom, water is erg belangrijk en onmisbaar voor ons lichaam!
Een uitdroging van ‘maar’ 2% kan al zorgen voor een energieverlies tot 20%.

De maximale duur die iemand zonder water kan, lijkt een week te zijn.
Maar een week is een vrij ruime schatting. Drie tot vier dagen komt dichter in de buurt van de waarheid, zeker als het warm is.

Als je voldoende drinkt is je bloed dun genoeg om goed te kunnen stromen. En hoe beter het stroomt, des te beter is je lichaam in staat voedingsstoffen en afvalstoffen te transporteren. Hoe dikker of vochtarmer je bloed, hoe moeilijker juist de aanvoer en afvoer van die stoffen verloopt.

Wat gebeurt er wanneer je te weinig drinkt?
Uitdroging veroorzaakt uiteindelijk verlies van sommige functies en creëert schade en dit resulteert dan weer in ziekte. Wanneer jouw lichaam is uitgedroogd, herschikt en regelt het de hoeveelheid beschikbaar water. Binnenin het lichaam ontstaan er alarmsignalen dat er een tekort aan water is. Het water gaat naar die gebieden die het hardst water nodig hebben om te kunnen functioneren.

Klachten die je in dit verband kan krijgen zijn vermoeidheid, hoofdpijn en een gevoel van ‘niet helder’ zijn. Verder natuurlijk een droge mond en keel. Ook spierpijn kan een teken zijn van te weinig vocht.
Voor een goed begin van de dag drink je meteen bij het opstaan een paar glazen water. Wedden dat je sneller op gang komt?
Bovenstaande symptomen van uitdroging komen al voor wanneer je lichaam 1 tot 2% aan vocht verliest. De symptomen worden heviger bij 5% vochtverlies.

In het boek ‘Water geschreven door Dr. F Batmanghelidj’ worden meerdere ziektebeelden omschreven en wat de invloed en toevoeging van water zou kunnen zijn.

Water is betrokken bij alle processen in je lichaam. Denk hierbij onder andere aan de volgende processen:
– Bloedsomloop
Water is de basis van je bloed. Het functioneert als oplosmiddel voor alles wat door je lichaam vervoert moet worden. Het American Journal of Epidemiology toont in een 6 jaar durend onderzoek aan dat mensen, die dagelijks meer dan 5 glazen water per dag drinken, 41% minder kans hebben op een hartaanval, dan mensen die minder dan 2 glazen per dag drinken.
– Speeksel
Als er iets is waar je een gebrek aan water merkt is het in je mond. Bij dorst merk je namelijk een droge mond door een gebrek aan speeksel.
– Concentratievermogen
Een subtielere vorm om uitdroging te merken is wanneer je concentratie minder wordt. Het drinken van water heeft een positieve invloed op de reactiesnelheid van mensen. Het drinken van 8 tot 10 kopjes water per dag kan je cognitieve vaardigheden verhogen met 30%..
Je hoeft maar voor slecht 2% uit te drogen en je hebt al moeite met je kortetermijngeheugen en je focus op je computerscherm.
Dus als je merkt dat je niet meer kan focussen tijdens werk of studie, ga water drinken.
– Humeur
Een slecht humeur en prikkelbaarheid heeft (ook) te maken met water drinken. Wanneer je te weinig water drinkt worden onbelangrijke processen het eerste aangetast. Dus merk je dat je prikkelbaar of geïrriteerd bent? Check dan even of je misschien bent vergeten om water te drinken.
– Rekbaarheid van je spieren
Een stijve nek voor de computer. Wist je dat je dit kan oplossen door regelmatig water te drinken? Voor een goede doorbloeding van je spieren en de rekbaarheid van je spierweefsel heb je water nodig. In je spieren zit namelijk een bouwsteen genaamd “elastine” wat veel waterhoudende eiwitten bevat. Als die uitdrogen worden je spieren stijf.
– Spijsvertering
Water drinken is essentieel voor je vertering. Om het eten goed af te breken hebben je maag en darmen water nodig.
– Optimale werking van je organen
Ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit water: gemiddeld voor 70 tot 75%. Een deel van dat water zit in ons bloed. Het andere deel is nodig voor de werking van onze organen, waaronder je hersenen, hart, longen, spieren, lever en je botten. Een tekort aan water betekent dat je inlevert op het functioneren van deze organen.
– Gewrichtsvloeistof
Ieder gewricht in je lichaam is omvat door een zak (je gewrichtskapsel) met daarin een stroperige vloeistof. Deze vloeistof beschermt je gewricht en zorgt mede dat je het soepel kan bewegen.
Wanneer je uitdroogt kan dit er dus voor zorgen dat je gewrichten stijver aanvoelen en dat je minder vrij beweegt.
– Soepelheid van je huid
Net zoals je spieren bevat je huid ook “elastine”. Nog veel meer dan je spieren zelfs. Dus houd je huid soepel door genoeg water te drinken.

Ik zou zeggen neem een glaasje water extra en houd jezelf goed in de gaten bij klachten.
Nog een laatste tip, lauw water wordt makkelijker door jouw lichaam verwerkt, het kost geen extra energie om het daar te laten komen waar het nodig is.
Heb je zin een in smaakje, voeg wat fruit of kruiden toe voor een heerlijke smaak waar jij zin in hebt of die voor jou iets toevoegen.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email