Weerstand ondersteunen, wat kan je zelf doen?

Tips om zelf je weerstand te ondersteunen.

Weerstand, immuunsysteem, we hebben het hard nodig. Hoe kunnen we dit zelf ondersteunen?
Hoe blijf je lekker in je vel zitten? De lockdown is weer verlengd, leuke uitjes zijn moeilijk te doen. Waar kan je jezelf dan wel mee opladen en waar word je dan wel vrolijk van? Met al dat thuiswerken moet je meer uit jezelf halen dan normaal gesproken.
Mijn praktijk is voor diverse massages gesloten nu, gelukkig heb ik nog meer therapievormen die ik wel mag uitoefenen, dat geeft mij in ieder geval voldoening en mijn cliënten weer een boost.

Wat heeft invloed op onze weerstand?
Er zijn diverse factoreen die de hele dag door een behoorlijke invloed hebben op ons immuunsysteem. Denk hierbij bijvoorbeeld aan stress, straling, ongezond eten, piekeren, te veel doen wat je eigenlijk niet wilt en nog veel meer. In de winter wordt ons immuunsysteem altijd al een beetje meer uitgedaagd dan in de zomer. Wie kent niet de normale griepgolven ieder jaar? De winterdip en de snotneuzen waar geen zakdoekjes voor aan te slepen zijn. Dit jaar nog een extra dreiging erbij. Nog meer stress, dus nog een extra aanval op het immuunsysteem.
Wat kan je doen voor een goede weerstand?

Frisse lucht
Maak iedere dag een wandelingetje van een half uur lekker in de buitenlucht. Frisse lucht is een goede ondersteuning voor je immuunsysteem en bewegen is natuurlijk altijd goed.
Vergeet niet, ondanks de kou, met regelmaat de ramen van je huis open te zetten. De lucht in je huis wordt ververst en dat scheelt ook nog eens in de stookkosten… klinkt gek maar is echt waar, verse lucht verwarmt sneller!

Eet gezonde voeding
Dat is natuurlijk ook een inkoppertje, maar het kan zomaar gebeuren dat je, uit verveling, makkelijker gaat eten. Eet zoveel mogelijk vers en onbespoten groente en fruit, zo krijg je mineralen en vitamine binnen. Eet ook zo nu en dan een beetje rauwe groente, dat bevat nog meer vitamines en enzymen en daar zit de oorspronkelijke levensenergie gewoon nog in.

Minder brood en tarwe
Vervang eens een maaltijd met brood voor een maaltijd met een lekker salade. Zo krijg je nog meer vitamines binnen en op deze manier word je niet in de verleiding gebracht om ongezond beleg op de boterham te doen.

Neem voldoende rust
Balans tussen ontspanning en inspanning is essentieel om gezond te blijven. Als je je te veel inspant, heeft je lichaam ook meer rustmomenten nodig. De rustmomenten zijn nodig om je lichaam en geest te herstellen. Korte meditatie momenten kunnen ondersteunend zijn en heel belangrijk natuurlijk; een goede nachtrust.
Als je te weinig rustmomenten neemt en te veel spanning hebt, kan dat leiden tot spanningsklachten, ziekte, psychische en fysieke disbalans, overspannenheid en ga zo maar door.
Neem een lekker kopje thee, adem in en adem uit dan kan je al een beetje bijkomen.

Water
Drink voldoende water. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Hierdoor kan jouw lichaam zich ontdoen van afvalstoffen. Liefst nog lauw water. Oké dat is even wennen maar bedenk dat je lichaam niets hoeft te doen. Alle energie kan worden gebruikt om afvalstoffen af te voeren. Je lichaam hoeft het niet te verwarmen, hoeft niet te scheiden wat niet goed is voor je, wen eraan en dan valt het best wel mee. Zeker als je weet hoe goed het voor je lichaam is. Koud water is belastend voor milt en nieren.
Eten in combinatie met drinken is dan weer minder goed en verstoort de spijsvertering.

Jouw eigen momentje
Bouw met regelmaat een momentje in voor jezelf. Zo blijf je in contact met je eigen behoeften en signalen. Het is zo fijn even niet te denken en voelen wat een ander wil. Gewoon alleen maar jij. Neem een lekker voetbad met een kopje thee zoals ik eerder in mijn blog over een voetbad heb geschreven.
Wil je lekker wandelen, doe! Wil je bankhangen, ook goed!
Het is jouw eigen tijd en daarin kan jouw batterij lekker opladen.

Veel plezier en geniet van alles wat je doet!

 

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email