Slapen, het belang van een goede nachtrust en tips om bij weg te dromen…

Slapen, het belang van een goede nachtrust en tips om bij weg te dromen…

Je lichaam in zijn sterkste en gezondste vorm krijgen stond misschien al op je lijstje met doelstellingen voor 2020. Met de huidige pandemie is het zo dat alle plannen om je immuunsysteem en de kracht van je lichaam te versterken nu de hoogste prioriteit zouden moeten krijgen.
Om dit te bereiken wordt gebruik gemaakt van gebruikelijke opties zoals gezond eten, vitaminen en supplementen. Maar er is nog een andere manier om je immuniteit te versterken: slapen!

Een goede nachtrust is een belangrijk fundament onder een gezond, ontspannen en gelukkig leven.
Slapen gaat niet alleen over de slaapkwantiteit (hoeveel uur je per nacht slaapt) maar juist om je slaapkwaliteit (hoe effectief je slaap is). Tijdens het slapen spoelen je hersenen als het ware schoon. Goede slaap betekent dat je hersenen de tijd en de kans krijgen om zich te reinigen. Ook zorgt een goede nachtrust ervoor dat je je emoties van de dag goed kan verwerken en dat je onthoudt wat je overdag hebt geleerd. Als je slaapt worden er allerlei herstelprocessen opgestart in je lichaam. Je lichaam heeft genoeg rust nodig om zijn immuniteit te versterken.

Beter slapen is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Onderzoek wijst uit dat we allemaal graag stappen zetten om onze slaap te verbeteren maar dat hier uiteindelijk niet zo veel van komt. Toch kun je zelf een heleboel doen om je slaap te verbeteren.

Schaapjes tellen, werkt dat?
Het is wellicht het oudste slaapadvies op aarde maar helaas, het schijnt niet zo te werken. Het is ook best lastig om ‘over een hek springende schaapjes’ voor te stellen en dan ook nog te tellen. Doordat je actief blijft, houdt het je net wat langer uit dromenland.

Wat helpt dan wel?
Wat wel helpt is wegdromen naar een ontspannen plekje, bijvoorbeeld een bos of een heerlijk strand met de golvende zee. Studies tonen aan dat je dan makkelijker in slaap valt en rustiger slaapt.

Warm bad…
Een warm bad ontspant de spieren en daardoor wordt een goede nachtrust gestimuleerd. Voeg daarbij een heerlijk ontspannen badzout en eventueel een essentiële olie toe en je bent helemaal klaar voor een heerlijke nachtrust!

Ademhaling maakt rustig en ontspannen.
Een simpele manier om tot rust te komen is om een aantal langzame buikademhalingen te doen. Dit zorgt ervoor dat je zenuwstelsel geprikkeld wordt om ontspannende processen in werking te zetten. Door vanuit je buik te ademen is het makkelijker een langzame ademhaling te bereiken.

  1. adem in door je neus, naar je buik toe (2 tot 3 seconde)
  2. laat de lucht weer ontsnappen door je neus (2 tot 3 seconde)
  3. pauzeer (1 seconde)
  4. dit kun je een aantal keer herhalen

Bijkomend positief effect van een gecontroleerde ademhaling is de vermindering van angstige gevoelens en dat maakt weer dat je beter kunt ontspannen.

Te veel energie in je lichaam.
Als je merkt dat de energie nog door je lichaam heen raast is het een goede tip om, net als dieren, dit van je af te schudden en te ontladen. Spring op en neer, span je spieren aan of ga nog even wandelen. Na een minuut of 20 zal je zien dat je rustiger bent en daardoor beter kan ontspannen en waarschijnlijk sneller in slaap valt.

Droom lekker en morgen weer gezond op!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email