Adem, hartslag en bloeddruk, je kan er zelf invloed op uitoefenen…

Ademhaling, hoe fijn dat je hier bewust mee aan de slag kan

Onze hartslag en ademhaling werken nauw samen en het is dan ook logisch dat je door een rustige en aandachtige ademhaling, invloed kan uitoefenen op je hartslag.
Ademhalen doen we vaak onbewust en dat is doorgaans alleen maar prettig. Op het moment dat wij stress ervaren, gaan we sneller ademhalen en op zich is dat een prima reactie maar wel alleen als het nodig is. Met ons jachtige en haastige leven tegenwoordig halen we vaak te snel en oppervlakkig adem terwijl daar geen noodzaak voor is. Door de snellere ademhaling krijgen onze cellen niet voldoende zuurstof. Dat zijn de momenten dat automatisme tegen je werkt. Door hier bewust van te worden, kan je de ademhaling verdiepen, tempo verlagen waardoor de cellen weer voldoende zuurstof krijgen.

Wanneer wij rustig ademhalen, klopt ook ons hart langzaam en voelen we ons ook rustiger. Beter en bewuster ademhalen is te leren, wat een goed nieuws. Een goede ademhaling verscherpt onze focus en creativiteit en het verlengt onze levensduur. Kan het nog mooier? Ja, we gaan er volgens zeggen zelfs jonger uitzien… wie wil dit niet?

Hoe kunnen we beter ademhalen?
Let eerst eens bewust op je ademhaling. Waar haal je adem? Haal je adem door je neus of je mond? Hoog ademhalen is meestal door de mond en niet diep genoeg. Onbewust komt er een negatieve kettingreactie op gang. Door korter te ademen wordt de aanmaak van stresshormonen uitgelokt, cortisol en adrenaline worden geactiveerd en we gaan van rustmodus naar vecht of vluchtmodus.
Goed door de neus ademen heeft als groot voordeel dat je neus als filter wordt gebruikt die de hoeveelheid zuurstof regelt die je lichaam nodig heeft. Bedenk daarbij dat bij een goede ademhaling wel 70% van de gifstoffen in ons lichaam via de ademhaling worden verwijderd. Onze ademhaling is een van de snelste manieren om ons zowel fysiek als mentaal snel beter te voelen.

Verkeerd ademhalen prikkelt het zenuwstelsel op een manier die aan het begin staat van die eerdergenoemde negatieve kettingreactie. Hartslag en bloeddruk gaan omhoog en dat wil je juist niet.

Hier volgt een oefening om je bloeddruk en hartslag te vertragen.
Begin met een stuk bewustwording, let op je ademhaling. Om de druk te verminderen probeer zes keer per minuut in en uit te ademen.

Zo kom je bij een goede ademhaling:
– Sluit je ogen en richt je aandacht naar binnen, op je adem
– Tel zacht terwijl je langzaam in- en uitademt
– Probeer net zolang in als uit te ademen, bijvoorbeeld 4 tellen in en 4 tellen uit
– Voel vooral wat jouw eigen tempo is, probeer langzaam te verlengen naar 10 tellen in en 10 tellen uit. Bewaak hierbij je rust, wat niet in 1 keer gaat mag ook in 3 keer. Het feit dat je hier nu bewust mee aan de gang bent is al een enorme winst.
– Uiteindelijk is het de bedoeling dat je bijvoorbeeld 4 tellen in ademt, 4 tellen vasthouden, 4 tellen uit en weer 4 tellen vast. Hierin kan je jouw eigen variatie zoeken waarbij jij merkt dat het goed voor je voelt.
– Als het je helpt visualiseer een ster en adem zoals op het plaatje staat aangegeven… wees ook hierin creatief, als een bloem of een andere vorm voor jou beter werkt, dan doe je dat…

Kijk en voel wat je merkt in jouw lichaam. Word je rustiger? Voel je je weer energieker? Alles kan en het is zo goed dat je weet dat iets je niet overkomt maar dat je er invloed op hebt.

Zo zijn er nog veel meer oefeningen die je kunt doen en waarbij je de hartslag en bloeddruk verlaagd.

Als je dan toch aan het bewust ademen bent, leg eens je hand op je hart en je buik en denk aan iets waar je blij van wordt. Adem met die blijheid en laat het door je hele lichaam stromen. Ik vind dit een hele fijne oefening om te doen.
Heel veel plezier met ademen en blijf het doen!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email